1 Ekim 2015 Perşembe


Başarılı bir e-ticaret işi yapmanın en önemli faktörlerinden biri online satış yapmayı bilmektir. İyi bir ürün veya ürünler bulmak da karlı ve büyüyen bir ticaret firmanızı yaratmanın en önemli adımıdır.
İnsanlar genellikle “en iyi e-ticaret ürünü hangisidir?” sorusunun yanıtını bulmaya çalışırlar. En iyi e-ticaret ürünün hangisi olduğunu belirlemenin en iyi yolu başarılı ürünlerin ve nişlerin ortak karakterlerini tespit etmekten geçer.
Başarılı ve başarısız ürünleri ve benzer şekilde nişleri analiz ederek kapsamlı bir liste elde edebilirsiniz. Bu listedeki anahtar ölçü ve kriterler yeni fikirleri değerlendirmenize yardımcı olur.
Kendi işini kurmaya karar verip e-ticaret yapmak isteyenler, aşağıdaki liste doğrultusunda satacakları doğru ürünleri seçebilirler ve gizli tuzakları engelleyerek başarı şansını arttırabilirler. “Ticaret yapmak istiyorum,ne satabilirim?” diyenlere özel hazırladığımız o liste şöyle:

E-ticaret Nasıl Yapılır?

1 – Potansiyel pazar büyüklüğü nedir?

Küçük ancak elverişli pazar büyüklüğü olan bir ürün ve niş seçin. Düşük anahtar sözcük araması olan çok küçük nişlerden sakının. Örneğin 25 ve 40 yaş aralığındaki hamile kadınlar için hamile ürünleri satmak akıllıcadır. Ancak 25 ve 40 yaş aralığındaki punk rock müzikten hoşlanan hamile kadınlar için ürünler satmak mantıksız olur çünkü pazarı iyice daraltmış olursunuz. Daha pahalı olan ürünler için müşteriler bulmak oldukça zordur ve pazarın küçüklüğü büyüme potansiyelinizi kısıtlar.
Örnek: Yurtdışında satış yapan bir girişimci lüks kürdanlar satar. Lüks kürdan pazarının büyük olmadığını düşünebilirsiniz. Lüks kürdanlar gibi küçük nişler hem iyidir hem de kötüdür. Küçük pazarlar genellikle geliri kısıtlar ancak hedef kitlenizi doğru belirlerseniz ve pahalı olmayan yollardan hedef kitlenize ulaşırsanız başarılı olabilirsiniz. Yüksek kaliteli kürdanların medyanın dikkatini çekmesi de bonusdur.
Araçlar: Google’ın “anahtar kelime planlayıcı” seçtiğiniz anahtar kelimelerin araştırılma oranını tespit etmenize yardımcı olur. Bu sayede kaç kişinin bu kelimeleri araştırdığını öğrenirsiniz ve karşılık olarak pazar büyüklüğünü anlarsınız.

2 – Rekabet ne durumda?

Seçtiğiniz ürünle alakalı rekabet ortamı ne durumda? Hiç rakibiniz yok mu? Birkaç tane mi var yoksa bir sürü rakibiniz mi var?
Belirlediğiniz nişte bir sürü rakip varsa bu pazarın müşteriler tarafından onaylandığını gösterir. Atılım yapmak ve başarılı olmak istiyorsanız müşterileri etkilemeniz ve pazar payını arttırmak için müşterilerin dikkatini farklı şekilde çekmeniz gerekir.
Örnek: Yabancı Luxy Hair firması online olarak postişler satan ilk firma değildir. İki sene önce bu işe başladıklarında pazar rakiplerle doluydu. İlk andan itibaren farklı bir şey yapmaları gerektiğini biliyorlardı. Luxy Youtube’da eğitici videolar paylaşarak pazara farklı pazarlama stratejileri ile girdi.
İki yılda 700,000’in üzerinde Youtube abonesi oldu ve şu anda dünyadaki en büyük online postiş satıcısıdır.
Araçlar: Tabii ki Google  aramaları rakipleri görmenizde de yardımcı olacaktır. Google’ın anahtar kelime planlayıcı seçtiğiniz anahtar kelimelerin arama oranlarını gösterir ve aynı zamanda kaç insanın/işletmenin bu kelimelere teklif verdiğini anlamanıza yardımcı olur. Verilen teklif fiyatları ne kadar yüksekse rekabet de aynı oranda yüksek demektir.

3 – Trend mi, geçici heves mi yoksa büyüyen bir pazar mı?

Seçtiğiniz ürünün veya nişin pazarı geçici mi, istikrarlı mı yoksa büyümekte mi?
Örnek: Geiger Counter cep telefonunuzun yaydığı radyasyonun seviyesini ölçen kişisel bir cihazdır. Doğru bir niş pazar değil mi?
Araçlar: Google Trends bir şeyin büyümekte, trend, geçici veya istikrarlı olup olmadığını gösterir. Açıklanamaz iniş çıkışlar fark ederseniz bunun olası nedenlerini öğrenmek için ileri seviye araştırmalar yapmanız gerekir.

4 – Ürünleri yerel olarak satın alabilecek misiniz?

Ürününüz yerel olarak rahatlıkla bulunabiliyorsa müşterilerin bu ürünleri online olarak alma olasılığı azalır. Örneğin insanların çoğu tuvalet pompalarını kolaylıkla marketlerden veya hırdavat dükkanlarından bulabilir.
Ürününüz yerel olarak alınabiliyorsa ürününüzü nasıl farklılaştırabilirsiniz ve müşterileri ürününüzü almaları için nasıl ikna edebilirsiniz? Daha iyi seçenekler sunabilir misiniz? Yüksek kalite? Daha uygun fiyat?
Örnek: Ellusionist firması, sihirbazlar ve aynı şekilde kart oyuncuları için muhteşem ve yüksek kalite iskambil kağıtları satar. Ürünlerine bir göz atın. Daha öncen yerel olarak satılan böyle ürünler gördünüz mü?

5 – Hedef kitleniz kim?

Bu noktada çok fazla detaya girmenize gerek yoktur ancak ne tür bir hedef kitleye satış yapmak istediğinizi belirlemeniz ve hedef kitlenizin satın alma kapasitesini belirlemeniz önemlidir.
Gençler için uygun bir ürününüz varsa şunu aklınızdan çıkarmayın ki birçoğunun online alışveriş yapmak için kredi kartı yoktur.
Örnek: Bazı e-ticaret dükkanları  sadece yaşlılar için uygun kıyafetler satar. Öncelikli hedef kitleleri teknolojiden fazla anlamayan ve online ticaret adaptasyonu düşük kişilerdir. Online dükkanınızı bu kişiler için düzenlemeniz gerekir.
Araçlar: sizinle aynı ürünleri satan başka bir firma bulursanız Alexa’yı kullanarak ziyaretçilerin demografik özellikleri hakkında bilgi alabilirsiniz. Bu da hedef kitlenizi daha iyi belirlemenize yardımcı olur.

6 – E-ticaret yapmak karlı mı?

Fazla ilerlemeden önce ürününüzle ilgili dikkate almanız gereken önemli noktalar vardır. Kar marjınızı düşürecek bir sürü küçük masraf olacaktır. Bu tür değişken maliyetlerin etkisini azaltacak güçlü bir başlangıç marjı belirlemeniz gerekir.
Örnek: başlangıç marjının belirlenmesinin neden bu kadar önemli olduğunu anlamak için örneği inceleyelim. Pet Pedometer, köpeklerin tasmasına takılan ve köpeklerin adımını sayan küçük bir cihazdır.
İlginç ve ufak bir üründür. İnsanlar köpekleri için para harcamaktan hoşlanır. Ancak bu ürünü karlı bir şekilde satabilecek misiniz?
Diyelim ki potansiyel satış fiyatı 24.99 TL bir ürün seçtik ve ürünün birim maliyeti 2 TL.  Ürünün satışıyla ilgili bütün maliyetleri aşağıdaki listede görebilirsiniz:
Birim maliyeti ( üretim ) : 2 TL
Ambalajlama ( markalama ): 0.10 TL
Kargo ücreti: 0.30 TL
Gümrük/vergiler: 0.40 TL
Alışveriş kartı maliyeti ( satış fiyatının %1’i ): 0.25 TL
İşlem maliyeti: 0.69 TL
Muamele ücreti: 3.30 TL
Reklam masrafları ( birim başına ): 5 TL
Toplam birim fiyat: 12.04 TL
Olası satış fiyatı: 24.99 dolar
Kar: 12.95 TL
Kar ( % ): 43
Örnekte de görüldüğü üzere küçük masraflar kar marjınızı azaltır.
Araçlar: Satmak istediğiniz ürünleri yurtiçi ve yurtdışında araştırın.. Fiyatları ve minimum sipariş miktarını öğrenmek için birkaç imalatçıya e-posta gönderin. Aynı zamanda aynı veya benzer ürünlerden bulmak için Google’da da araştırma yapın ve ürünü ne kadar sattıklarını tespit edin.

7 – Ne kadara satacaksınız?

Genellikle tavsiye edilen 75 TL ve 150 TL arasındaki fiyat noktasıdır. Bu fiyat noktası iyi kazanç sağlamanıza ve müşteri bulmanıza yardımcı olur.
150 TL’yi aşan satış fiyatları müşterilerin daha inceleyip sık dokumasına neden olur. Potansiyel müşterilerin beklentileri yüksektir. Daha çok soru sorarlar ve genellikle daha uzun ve daha zor bir satış döngüsü vardır.
Örnek: bir önceki Pet Pedometer örneğimizde satış fiyatımız 25 TL ve birim başına 12.95 TL bir kazancımız vardı.  Pet Pedometer’ı “Product X” olarak adlandırdığımız yeni bir ürünle değiştirdiğimizi düşünelim ve yeni ürünümüzün potansiyel satış fiyatının 100 TL olduğunu farz edelim. (Pet Pedometer’ın dört katı ) Tutarlı olması için bir önceki tablodaki fiyatları dört ile çarpalım.
Satış fiyatımız yüksek olduğu için Pet Pedometer’a göre kar marjımız daha iyi olacaktır.

8 – Abonelik sunabilecek misiniz?

Zaman zaman şunu duyarsınız: yeni müşteriler bulmaktansa var olan müşterilere satış yapmak daha kolay ve daha uygun maliyetlidir. Abonelik sistemine dayanan işler aynı müşterilere sürekli satış yapmanızı sağlar.

9 – Ürününüzün boyutu ve ağırlığı nedir?

Ürün boyutunun ve ağırlığının satış ve kar-zarar hanesine etkisi oldukça büyüktür. Her geçen gün daha fazla müşteri bedava kargo fırsatından yararlanmak istemektedir. Ürününüzün boyutları büyükse ve/veya ağırsa kargo ücreti müşterilerin gözünü korkutabilir.
Buna ek olarak yurtdışındaki bir tedarikçi ile çalışıyorsanız nakliye ücretleri gibi ek maliyetleriniz de olacaktır ve aynı zamanda depolama masraflarınız da artacaktır.
Örnek: yoga minderleri satan firmaların minderlerinin boyutu oldukça büyüktür. Ürünün makul satış fiyatı 50TL’dir. Ürünü yurtdışından almak istediğinizde kargo için yüksek bir bedel ödemeniz gerekir. Ayrıca müşterileriniz de kargo için ciddi bir rakam ödemek zorunda kalacaklardır ve büyük ihtimalle de ürünü almak istemeyeceklerdir.
Bu durum ağır veya geniş her ürün için geçerlidir.

10 – Ürününüz dayanıklı mı?

Ürününüz ne kadar hassas? Hassas ürünler problemlere davetiye çıkarır. Kırılabilir ürünler kargo ve ambalajlama masraflarınızı arttırır. Şunu aklınızdan çıkarmayın ki ürünlerin kırılması veya zarar görmesine kargo şirketleri sebep olsa sonuçta sizin markanız zarar görür.
Ürünleri göndermeden önce denemeler yapın. Sıcak/soğuk ortamlara koyun, basınç uygulayın, döndürün, fırlatın, düşürün ve tekmeleyin. Ürününüzün kalitesini bilmeniz oldukça önemlidir.

11 – Ürününüz sezonluk mu?

Sezonluk ürünler satan işletmelerin nakit akışları tutarsızdır. En iyisi yılın her günü talep görecek bir ürün bulmaktır. Ya da en azından talebin sezonluk dalgalanmalarının farkında olun.
Örnek: Yılbaşı ürünleri özellikle yılbaşı periyodunda ciddi satış rakamlarına ulaşır ancak diğer aylarda oldukça düşüktür.
Araçlar: Google Trends’de ürün veya nişinizle ilgili anahtar sözcük araması yaparak sezonluk trendleri öğrenebilirsiniz.

12 – Ürününüz tutkulara mı sorunlara mı hizmet ediyor?

En iyi satan ürünler genellikle ya tutkulara hizmet ediyordur yada problem çözüyordur. Müşteri edinme ( pazarlama ) maliyetleri oldukça düşük tutulmalıdır.
Örnek: Pro Teeth Guard dişlerini gıcırdatan insanlar için ağız koruyucuları satar. Bu problemi yaşayan insanlar genellikle bir çözüm ararlar ve Pro Teeth Guard gibi bir ürünü bulduklarında fiyatı ne olursa olsun satın alırlar.

13 – Ürününüzün popülaritesi ne kadar sürecek?

Ticaret yapmak isteyenlerin dikkate alması gereken konulardan biri de risk faktörüdür. Örneğin sürekli değişen ürünler satmak risklidir. Örneğin sürekli değiştirilen akıllı telefonlar ve tabletler, sezonluk renklere göre değişen kıyafetler veya aksesuarlar gibi. iPhone ve iPod kapları gibi ürünler sunan başarılı işletmeler vardır. Ancak şunu aklınızdan çıkarmamalısınız ki bu tür ürünlerde trendleri yakından takip etmek çok önemlidir.

14 – Ürününüz tek kullanımlık mı yoksa tüketilebilir mi?

Her zaman belirttiğimiz gibi yeni müşterilere satış yapmak var olan müşterilere satış yapmaktan daha zordur. Tüketilebilir veya tek kullanımlık ürünler satmak sürekli müşteriler edinmenizi kolaylaştırır.
Örnek: jiletler, kondomlar, çoraplar ve iç çamaşırları gibi ürün ömrü kısa olan ürünlerdir.

15 – Bozulabilirliği dikkate almanız gerekiyor mu?

Dayanıksız ürünler fiziki dükkanlar için bile riskliyken e-ticaret için hiç düşünemiyoruz. Bazı dayanıksız ürünlerin hızlı bir şekilde kargolanması gerekir ve kargo fiyatları da daha yüksek olur.
Örneğin unlu mamuller, et, dondurulmuş gıdalar vb. gibi ürünlerin soğuk tutulması gerekir veya kısa son kullanma tarihleri olduğu için daha özenli olunması gerekir. Dayanıksız ürünler satmayı planlıyorsanız ek süreçlere ve kargo masraflarına hazırlıklı olmanız gerekir.
Örnek: ev yapımı leziz çorbaların ve tatlıların e-ticaret siteleri aracılığıyla satışı yapılmaktadır. Ancak bu iş modeli e-ticaret yapan her satıcı için uygun değildir. Her gün taze çorba hazırlamak ve kargo zamanları ile ilgili bilinçli olmak gerekir.

16 – Kısıtlamalar ve yönetmelikler var mı?

Bir niş veya ürün seçmeden önce kısıtlama veya yönetmelik olmadığından emin olmanız gerekir. Belli kimyasal ürünler, gıda ürünleri ve kozmetik ürünleriyle ilgili kısıtlamalar vardır.
Herhangi bir kısıtlama veya yönetmelik olup olmadığını öğrenmek için internetten araştırma yapın veya ilgili kurumlara başvurun.

17 – Ürününüz ölçeklenebilir mi?

E-ticaret yapmak isteyen insanların çoğu ilk işe koyulduklarında ölçeklenebilirliği düşünmezler. Piyasaya sürme sürecindeyken geleceği tahmin etmek zordur ancak ölçeklenebilirliği düşünmek ve iş modelini buna göre inşa etmek oldukça önemlidir.
Ürününüz el yapımıysa veya bulunması zor materyaller içeriyorsa yola çıkmadan önce ölçekleme yapmanız gerekir. Üretimi dışarıdan bir tedarikçiye mi yaptıracaksınız? Sipariş durumuna bağlı olarak çalışan sayınızı arttırmanız gerekiyor mu yoksa küçük bir ekiple yolunuza devam edebilir misiniz?

E-ticaret yapmak isteyenler için sonuç

Seçeceğiniz ürün ve pazar e-ticaret işinizin özüdür ve vermeniz gereken en zor karardır.
Yukarıdaki kriterleri kılavuz gibi kullanmanız, e-ticaret yaparak para kazanmanızda başarı şansınızı artırmanıza yardımcı olacaktır.

0 yorum:

Yorum Gönder

sayyac

Bizi Takip Edin

Sayfalar

Popüler Yayınlar

Yayınlar

Powered by İşsiz Fikirler. Blogger tarafından desteklenmektedir.

Moderatörler

İletişim

Ad

E-posta *

Mesaj *