24 Ağustos 2015 Pazartesi



  140 bin tonla zeytinyağı üretiminde dünya beşincisi olan Türkiye’de son 10 yıldır butik zeytinyağı markalarında artış gözleniyor. Taş basla gibi geleneksel yöntemlerle üretim yapan butik zeytinyağcılar ürünlerini; gurme şarküteriler, butik mağazalar, restoranlar ve online satış siteleri aracılığıyla satıyor. Butik üreticiler, Çin, Hong Kong, ABD gibi pazarlara ihracata da başladı.
  Dünya zeytinyağı üretiminde yüzde 5’lik payıyla ilk beş içinde; yer alan Türkiye’de son dönemde ciddi bir markalaşma atağı gözlemleniyor.
   Özellikle butik üreticilerin sayısında gözle görülür bir artış yaşanıyor. Şu an pazarda 20’ye yakın butik üretici olduğu tahmin ediliyor. Fabrikasyon üretim yerine taş baskı gibi geleneksel yöntemlerle üretim yapan bu üreticiler, sınırlı üretimlerini gurme şarküteriler, restoranlar, butik mağazalar ve online siteler aracılığıyla tüketicilere ulaştırıyor. Üstelik bu şirketler yavaş yavaş ihracata da başlamış dürümdalar.
MAĞAZA AÇIYOR
Semra Kara, butik zeytinyağı girişimcilerinden biri. Manisa’nın mitolojik isimlerinden Tantalos’tan esinlenerek markasına ‘Tantalis’ ismini verdi. Ailenin sekizinci kuşağına mensup olan Kara, 2006 yılında 3 ton olan satışını bugün aylık 20 ton seviyesine çıkarmış durumda.
Semra Kara kendi zeytinlikleri dışında farklı üreticilerden de zeytin tedarik etmek durumunda kaldıklarını belirtiyor. Kara, şunları söylüyor:
“Her yıl Çin’in yılbaşı zamanında oraya özel ürünler yapıp ihraç ediyoruz. Hedef pazarlarımız ise Rusya ve Hindistan. Geçen yılki ciromuz 2 milyon dolar civarında. 2015 yılı hedefimiz ise haziran başında Bodrum Yalıkavak’ta açacağımız 250 metrekarelik cafe-şarküteri ve toptan satış konseptli mağazamız ile 2014 ciromuzu ikiye katlamak.”
GÖZÜ İHRACATTA
İş dünyasının yakından tanıdığı bir isim olan Selim Zafer Ellialtı da şarap üretiminin yanı sıra butik zeytinyağı işinde. Micro-soft’taki görevinden ayrıldıktan sonra zeytinyağı alanına odaklanan Elli-altı, Gelibolu Yarımadası’nda Kaba-tepe Bölgesi’nde satın aldığı arsada zeytinciliğe başladı. ‘Kilye’ markasını yaratan Ellialtı,“Üretimin hiçbir aşamasında ısıl işleme yer vermiyoruz. Kendi zeytinliklerimizden hasat ettiğimiz zeytinler, aynı gün yıkanarak hava teması kesilmiş ^geleneksel granit taş değirmende öğütülüyor ve zeytin hamuruna dönüşüyor. Yüksek hijyenli çelik yüzeyler üzerinden kendiliğinden süzülen yağ, el ile kepçelerle toplanıyor ve zeytinyağlınızı elde ediyoruz” diye anlatıyor.
Farklı sektörlerde çalıştıktan sonra kendi işini kurmaya karar veren Nermin Gökduman’m markası ise Ovilio. Şirketin geçen yılki cirosu 400 bin TL. Bu yılın ilk üç ayındaki cirosu ise 200 bin TL oldu. Geçen yıl 15 ton zeytinyağı ürettiklerini belirten Gökduman, şunları söylüyor: “Bu yıl 30 ton üretim hedefliyo- hm ruz. Aynca bu yıl ağaç sayımızı da 3 binden 7 bine çıkardık. 150 dönüm zeytinliğimizde ikinci yıl organik üretime geçiş sürecindeyiz. Bu zeytinliğimizin 2016 hasat yılı ürünlerini tamamen organik olarak müşterilerimizin beğenisine sunacağız. Bu yıl ilk ilk defa Tayvan’a ihracat yaptık. Kapasitemiz ölçüsünde ihracatımızı artırmayı planlıyoruz” diyor.
CİROYU İKİYE KATLAYACAK
İletişim alanında 20 yıllık bir tecrübeye sahip olan Aslıhan Yıldırım ve Nazlıgül Ünal kardeşlerin kurduğu XI.XI de sektörün yakından tanıdığı bir marka. İki kardeş, Mudanya yakınlarındaki Kumyaka’da taş baskı yöntemiyle üretim yapabilecekleri bir Rum yağhanesini restore ederek bu işe başladı. 2012 yılında 12 tonluk üretim yapar işe iki kadın girişimci ve bugün 20-25 tonluk üretim yapıyorlar.
2012 yılında 400 bin TL ciroları olduğunu belirten Aslıhan Yıldırım, “Yılda 60 tona yakın zeytin işliyoruz. Geçen yıl 800 bin TL ciroya ulaştık. Bu yıl ciromuzun iki kat artmasını bekliyoruz” diyor. Macaristan ve Singapur’a ihracat yaptıklarını ifade eden Yıldırım, gelen yoğun talep üzerine bu yıl ABD, Hollanda ve Belçika’daki gurme marketlere de gireceklerini söylüyor. Aslıhan-Nazlıgül kardeşler, Ekonomist ve Garanti Ban-kası’nın birlikte düzenlediği Kadın Girişimci Yarışması’nda Yöresinde Fark Yaratan Kadın Girişimci’ kategorisinde 2013’ün birincisi olmuştu.
ÖzEm Zeytinyağları da butik zeytinyağı markalarından biri. Yıllık maksimum 30 bin litre üretim kapasitesine sahip olan şirket, Balıkesir’in Gömeç ilçesindeki tesislerinde 15 kişilik bir ekiple faaliyet gösteriyor. İlk ihracatlarını 2014 yılında Çin’e yaptıklarını belirten şirket sahibi Mehmet Özgü Manisalı, “Kendi markamız ve kendi ambalajımızla gerçekleştirmiş olduğumuz bu ihracatın arkasından Çinli ortaklarımızla yapmış olduğumuz anlaşma gereği, 2015 yılı içerisinde Japonya ve Güney Kore başta olmak üzere Uzakdoğu pazarlarına girmeyi hedeflemekteyiz” diyor.
HONG KONG PAZARINA GİRDİ
Kürşad da sektörün önemli markalarından biri. Ailenin dördüncü kuşak temsilcileri olan Zeynep ve Ali Kürşad kardeşler, 1996 yılından beri ‘Kürşad’ markasıyla butik zeytinyağı işinin içindeler. Ayvalık’taki bahçelerinden elde ettikleri zeytinleri zeytinyağına dönüştürdüklerini belirten Zeynep Kürşad, hem perakende hem de toptan satışları olduğunu söylüyor. Zeynep Kürşad, “İç pazar odaklı çalışıyoruz. Dönem dönem sınırlı oranda ihracat da yapıyoruz. Son olarak Azerbaycan ve Hong Kong’a ihracat yaptık” diyor.
ABD’de yaşayan Ayaslı Ailesi’nin Türk kültürünü tanıtmak amacı ile kurduğu Turkish Cultural Faoundation adını taşıyan vakıf da, zeytinyağlınızı dünyaya tanıtmak amacıyla 2007 yılında butik zeytinyağı markası Nar Gourmet’i yarattı. Türkiye’de bir ilk olan ‘Mobil Zeytinyağı Üretim Tın Projesi ile Sanayi Bakanlığı’nın desteğinde ve Ankara Üniversitesi ile işbirliğinde olan marka, zeytinleri kendi ekolojisinde hasat ettikten sonra iki saat içinde işliyor. Bu proje ile fabrika tarlaya taşınıyor. Zeytinleri, Ayvalık Murateli’deki kendi bahçelerinin yanı sıra mobil üretim tesisi sayesinde farklı bölgelerden de tedarik ettiklerini söyleyen Nar Gourmet CEO’su Samir Bayraktar, “2013 yılında ABD ile başlayan ihracatımız Kanada, Japonya, Çin, Birleşik Arap Emirlikleri ve Almanya ile gelişti” diyor.
İŞİ İTALYA’DA ÖĞRENDİ
Selin Ertür de butik zeytinyağı işine gönül verenlerden. Sekiz yıl Tos-cana’da zeytinyağı laboratuvarlarından incelemeler yapıyor. Bu dönemde İtalya Tarım Bakanlığı ve Toscana Böl-gesi’nden resmi onaylı zeytinyağı eksperlik yetkisi ve lisansı da alıyor. Türkiye’nin ilk profesyonel zeytinyağı eksperi olan Ertür un üretim yolculuğu ise memleketine dönüp butik zeytinyağı üretimine koyulması ile başlıyor. 2004 yılında ‘Selatin’ markasını kuruyor. 2012 yılından beri birçok uluslararası ödül alan Selatin son olarak İtalya Bölgelerarası Zeytin/Zeytinyağı Üreticileri Birliği tarafından yapılan yarışmada gran mansiyon aldı.
Butik üreticiler, maliyetlerini hissedilir oranda azaltacak ortak bir platformda bir araya geliyorlar. Zeytindostu Derneği öncülüğünde yürütülen ‘Zeytindostu Butik Üreticiler Birliği’ projesinin amacı, butik üreticilerin kümelenme modeliyle birlikte hareket etmesi ve birlikte hareket etmenin verdiği güçle sektörde daha aktif rol alması. Butik üreticilerin projeyle birlikte son yılların güçlü pazarlama ve üretim yolu olan kümelenme modeliyle bir araya geleceklerini ifade eden Zeytindostu Derneği Başkanı Abidin Tatlı, “Böylece üreticiler yurtiçi ve yurtdışı tanıtımlarında da birlikte hareket edebilecek. Butik markaların ortak alım ve tanıtım faaliyetlerinde gerektiğinde birlikte hareket etmeleri de piyasada ellerini güçlendirecek” diyor.

0 yorum:

Yorum Gönder

sayyac

Bizi Takip Edin

Sayfalar

Popüler Yayınlar

Yayınlar

Powered by İşsiz Fikirler. Blogger tarafından desteklenmektedir.

Moderatörler

İletişim

Ad

E-posta *

Mesaj *